چرا نباید از خواب‌های بدمان بترسیم؟

چرا نباید از خواب‌های بدمان بترسیم؟

🔔📃 چرا نباید از خواب‌های بدمان بترسیم؟

چرا نباید از خواب‌های بدمان بترسیم؟

 

 

✍️ وقتی می‌خوابیم، خاطرات روز قبل را سازماندهی و بایگانی می‌کنیم و خاطرات قدیمی‌تر را به اصطلاح غبار زدایی می‌کنیم و مجدداً آن‌ها را سازماندهی می‌کنیم.

🔻گفته می‌شود که این فرایند در زمان خواب رخ می‌دهد. اما در مرحله حرکت سریع چشم یا REM (درست قبل از بیداری یا زمانیکه در خواب عمیق هستیم) است. که ما بیشتر خاطرات احساسی‌مان را ذخیره می‌کنیم. این خاطرات احساسی سپس به موضوع خواب‌های ما تبدیل می‌شوند.

🔻در اوج همه‌گیری یک پدیده عجیب رخ داد.

مردم گزارش دادند که خواب‌های عجیب‌وغریبی می‌بینند. به‌نظر می‌رسد که در کشور‌هایی که مقررات قرنطینه در آن‌ها سخت‌تر اجرا شده یا نسبت به سایر کشور‌ها آسیب بیشتری از همه‌گیری دیده بودند،.خواب‌های بد بیشتر معنا داشت. نگرانی درباره قرنطینه، عزیزان و سلامت فردی ناگهان با سایر افکار روزمره درهم‌آمیخته شده بود .و باعث شده بود عده‌ای گیج و منگ از خواب بیدار شوند.

🔻برای آن‌هایی که در خط مقدم بودند، خواب‌ها تبدیل به کابوس شد.

یک‌چهارم از ۱۱۴ پزشک و ۴۱۴ پرستاری که در شهر ووهان در چین کار می‌کردند.، در ژانویه ۲۰۲۱ گزارش دادند که به‌طور مرتب کابوس می‌بینند. گزارش درباره کابوس‌بینی در میان شهروندان معمولی نیز افزایش یافته بود و دراین‌بین مردان و زنانی که دچار اضطراب یا افسردگی بودند بیشتر از سایرین نیز در معرض خطر خواب‌های آشفته بودند. اما برای افرادی که دچار تروما شده‌اند، افزایش کابوس تعجب‌آور نیست.

 

🔻یک خواب بد ممکن است به افراد در بیداری کمک کند.

این فرضیه که می‌گوید. بخواب تا فراموشی کنی. بخواب تا به یاد آوری درواقع به این نکته اشاره می‌کند.  که خواب در مرحله REM خاطرات احساسی ما را تقویت می‌کند. آن‌ها را به شکلی امن بایگانی می‌کند و همچنین کمک می‌کند .تا در واقعیت از شدتِ واکنش‌های احساسی ما به آن رویداد‌ها کاسته شود.

🔻برای مثال، اگر رئیس شما سر شما فریاد بکشد

. و شما شب خواب این صحنه را ببینید، دفعه بعدی که رئیس‌تان را ببینید . کمتر نسبت به آن واقعه احساسی می‌شوید. خیلی ایده هیجان‌انگیزی است که بدانیم خواب‌ها به ما آموزش می‌دهند تا احساساتمان را تحتِ اختیارمان دربیاوریم اما چه شواهدی برای اثبات آن وجود دارد؟

☑️ وقتی مغز در مرحله REM است، هیپوکامپ و آمیگدال هر دو به شدت فعال هستند. اولی بخشی از مغز است که خاطرات ما را منظم و ذخیره می‌کند و دومی بخشی از مغز است که به ما در پردازش احساسات کمک می‌کند. هو می‌گوید، چنین چیزی محققان را به این باور رسانده که درواقع خواب‌های به‌یاد‌ماندنی، خاطره‌انگیز، احساسی و شفاف در مرحله REM نشان‌دهنده این هستند که مغزمان در حال ذخیره‌سازی خاطرات است و تگ‌های احساسی را می‌کَنَد یا رسید‌ها را پاره می‌کند.

🔻تمثیل جدا کردن تگ احساسی در میان روان‌شناسان خواب رایج است. بعد از یک خواب بد، نواحی‌ای از مغز که ما را برای ترس آماده می‌کند.

کارامدتر می‌شود، گویی که آن خواب به ما آموزش داده باشد. که برای مواجهه با چنین موقعیتی در واقعیت آماده باشیم.

🔻در یک تحقیق پژوهشگران نشان دادند. هر چه افراد به مدت طولانی‌تری در خواب‌هایشان ترس را تجربه کرده بودند. مراکز احساسی‌شان در مواجهه با تصاویر استرس‌آور کمتر فعال بود.

 

۱۷اردیبهشت ۱۴۰۰

بال تنها دلیل پرواز نیست

پرواز باور پرنده است….

مرکز مشاوره فوادمیرباقری

حتما در اینستاگرام و تلگرام همراه ما باشید.

                    ↓                   ↓

«کلیک کنید»

اندیشه فردا

آفرینش نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *