فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم

فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم

فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم

 

فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم

 چند سالی است.که وزارت آموزش و پرورش با هدف ایجاد تغییراتی در نحوه انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان فرآیندی را تحت عنوان هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ طراحی و اجرا می نماید. این فرآیند به منظور کمک به دانش آموزان در زمینه انتخاب رشته تحصیلی ، براساس شناخت استعدادها و توانایی های خود و امکانات و شرایط محیطی تعریف شده است .

در فرآیند هدایت تحصیلی ، باید به توانایی های شخصی ، ویژگی های رشته های تحصیلی موجود و بازار کار رشته ها توجه شود. هر اندازه دانش آموزان و والدین از عوامل تاثیر گذار در هدایت تحصیلی اطلاعات بیشتری داشته باشند ، انتخاب رشته بهتری برای پایه دهم انجام می دهند. با توجه به مطالب عنوان شده در ادامه این مقاله اهداف ، عوامل تاثیر گذار و نحوه هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ شرح داده شده است .

اهداف هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰

وزارت آموزش و پرورش ایران برای هماهنگ کردن برنامه های آموزشی با ویژگی های فردی دانش آموزان و نیازهای جامعه ، برنامه های هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ را طراحی و اجرا کرده است. بسیاری از مشاوران عقیده دارند که هدایت تحصیلی دانش آموزان در فرآیند انتخاب رشته تحصیلی با نیازها و امکانات کشور هماهنگ نیست به همین منظور در این قسمت به شرح و بررسی اهداف در نظر گرفته شده برای فرآیند هدایت تحصیلی می پردازیم .

اهداف فرآیند هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ 

 شناسایی استعداد ، توانایی ، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان 

 کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان 

کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی ، بر اساس سیاست های توسعه ای کشور 

کتابچه راهنمای الکترونیک هدایت تحصیلی – شغلی و ثبت‌نام پایه دهم ویژه دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برای اطلاع‌رسانی و آشنایی اولیا و دانش‌آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه منتشر شد.

نحوه اولویت بندی شاخه ها و رشته ها در هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰

اولویت بندی رشته های تحصیلی در هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ پایه نهم ، بر اساس ملاک ها و گزینه های مختلفی است که با جمع بندی نتایج و امتیازات این گزینه ها رشته های در نظر گرفته شده برای دانش آموزان اولویت بندی می شوند .

با توجه به این مسئله و اهمیت آن برای دانش آموزان و والدین آن ها در این بخش عوامل تاثیر گذار بر اولویت بندی رشته های در هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ را به صورت راهنمای تصویری بررسی می کنیم :

اولویت بندی شاخه ها و رشته ها در هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ 

 مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت دربرابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی صدور نمون‌برگ­‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ با توجه به شیوع کرونا بیان کرد: «نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی پس از صدور کارنامه و رفع اعتراضات و پس از ثبت نمرات دانش‌آموزان (۲ هفته بعد از آخرین امتحان) توسط مدیران مدارس و انتقال به سامانه همگام و تایید توسط مدیر منطقه ظرف مدت ۳ روز در تیرماه صادر خواهد شد.»

همچنین اعلام شده است که «صدور نمون‌برگ به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و هر منطقه ای که نمرات دانش‌آموزان را ارسال کند نمون‌برگ صادر خواهد شد. مشاهده و پرینت نمون‌برگ شماره ۶ و ۷ (اولویت انتخاب رشته دانش‌آموز پایه نهم ) توسط مدیر در مدرسه مبدا (متوسطه اول) و مقصد (متوسطه دوم) از طریق سامانه همگام امکان پذیر است.»

عوامل تاثیر گذار در هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰

دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته داشته باشند. ، باید نمون برگ هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ خود را از طریق مراجعه به سامانه همگام مدارس دریافت کرده. و به صورت آنلاین و مجازی تکمیل نمایند . امتیاز بندی های این نمون برگ به صورت جمع بندی ۱۰۰ امتیازی بوده و این امتیازات به عوامل مختلفی بستگی دارد. که در ادامه این به شرح هریک از این عوامل می پردازیم. :

 سوابق تحصیلی :

نمرات دانش آموزان در دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن. ضرایب هر یک از دروس در شاخه ها و رشته های تحصیلی صورت می گیرد. که خود ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز نهایی هدایت تحصیلی را شامل می شود .

دانش آموزان برای ورود به رشته و شاخه مورد نظر خود در زمان ثبت نام مدارس باید حداقل میانگین دروس تخصصی در پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و در پایه نهم با ضریب ۳ را کسب کنند .

در ادامه به بررسی حد نصاب کسب نمرات لازم دروس تخصصی شاخه و رشته های مختلف تحصیل می پردازیم .

 بررسی های مشاوره ای 

بررسی های مشاوره ای شامل نمون برگ هایی هستند که دانش آموزان باید با مراجعه به سایت همگام آن ها را تکمیل و ثبت نمایند ، موارد مرتبط با بررسی های مشاوره ای عبارتند از :

 نظر سنجی از دانش آموزان به منظور توجه به اولویت های انتخاب آنان از بین شاخه ها و رشته های تحصیلی موجود در دوره متوسطه دوم که ۱۰ امتیاز از کل ۶۵ امتیاز بررسی های مشاوره ای را در بر می گیرد . 

 نتایج آزمون های مشاوره ای که شامل آزمون های توانایی و رغبت است و ۳۰ امتیاز از ۶۵ امتیاز بررسی های مشاوره ای را به خود اختصاص می دهد . برای مطالعه بیشتر در این باره توصیه می کنیم مقاله راهنمای آزمون مشاوره ای در سایت همگام را مطالعه نمایید .

 نظر سنجی از معلمان دروس مختلف دوره متوسطه اول که شامل ۱۰ امتیاز از کل امتیازات بررسی های مشاوره ای در هدایت تحصیلی می شود . 

  نظر نهایی مشاور که بر اساس جمع امتیازات همه عوامل تاثیر گذار در هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰  است که ۱۰ امتیاز از کل امتیازات بررسی های مشاوره ای را داراست .

به منظور آشنایی بهتر با موارد مطرح شده. در نمون برگ های هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ در قسمت فوق نمونه ای از تمامی فرم های مذکور ها را برای دریافت رایگان دانش آموزان پایه نهم و والدین آن ها قرار داده ایم. : 

دانلود فرم نمون برگ های هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰   

۸۹۲۹۷۷۷۳۶نمون برگ هدایت تحصیلی- نظر سنجی از دانش آموزان

۱۰۰۲۶۵۰۴۳۴نمون برگ هدایت تحصیلی

۱۷۹۱۱۵۷۷۲۵نمون برگ فرم نظر خواهی از معلمان

۱۸۲۵۴۵۲۲۶۵نمون برگ جمع بندی بررسی های مشاوره ای دانش آموزان

۱۸۷۰۹۷۷۳۲۴نمون برگ نظر سنجی والدین در هدایت تحصیلی

نحوه انجام هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ 

دانش آموزان پایه نهم باید از طریق سایت hamgam.medu.ir ، با در دست داشتن. کد ملی و رمز ورود همگام خود وارد صفحه شخصی خود شوند. و فرم هدایت تحصیلی خود را تکمیل نمایند. که در ادامه به شرح مراحل انجام هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ می پردازیم .

  مراحل انجام هدایت تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ 

 ورود به سایت همگام به آدرس hamgam.medu.ir 

 وارد کردن رمز ورود همگام و کد ملی دانش آموز 

 ورود به قسمت هدایت تحصیلی 

 پر کردن فرم هدایت تحصیلی 

دریافت رسید نهایی فرم هدایت تحصیلی 

 اولویت بندی رشته ها برحسب فرآیند هدایت تحصیلی

با وجود این که هدایت تحصیلی و اولویت بندی رشته های انتخابی بیشتر. بر اساس علایق و توانایی های دانش آموزان انجام می شود. اما همان طور که گفته شد .کسب حد نصابی از نمرات دروس تخصصی. برخی از رشته ها و شاخه های تحصیلی نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است .

 با توجه اهمیت این موضوع و شرح موارد عنوان شده در جدول زیر به بررسی حدود و حداقل میزان نمرات دریافتی هریک از رشته ها و شاخه های تحصیلی آن ها به طور کامل می پردازیم

حتما در اینستاگرام و تلگرام همراه ما باشید.

↓                      ↓

«کلیک کنید»

اندیشه فردا

مرکز مشاوره فوادمیرباقری

کانال تلگرام فواد میرباقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *